Základní principy pro zpracování jídelního lístku – formální stránka
1. Velikost a formát jídelního lístku (podle finančních možností)
2. Použití různých druhů papíru (finanční náklady, kvalita textu, předpokládaná délka životnosti jídelního lístku
3. Rozmístění jednotlivých částí (jedná se například o počáteční nabídku jídelního lístku, kde mohou být uvedeny nápoje doporučované na úvod oběda. Dále mohou být přímo uvedeny vhodné kombinace vína s pokrmem nebo je uveden samostatný vinný lístek.
Pro samostatný vinný lístek jsou v zásadě dva určující faktory:
a) značka a postavení restaurantu
b) důležitost vinného sklepa a sortiment nabízených vín
V poslední části komentáře se zmíním o grafickém zpracování jídelního lístku.
Jedná se o existenci místa na jídelní lístku, která na první pohled upoutává
Pozornost. Řeč je o „point focal“ – ohniskový bod. Jede o první třetinu počátku
jídelního lístku.
4. Názvy pokrmů a jejich popis ve zkratce (název pokrmu může restauratér doplnit zkráceným popisem).
5. Celkový vzhled (kromě propagace výrobků restaurace kresbou nebo fotografií na jídelním lístku lze navrhnout ještě jiný námět
a) popis historie zvyků a kraje
b) popis zeměpisných zvláštností
c) popis místní řemeslné výroby
d) vložka jídelního lístku
9.9 NA CO MÁ ZÁKAZNÍK V RESTAURACI PRÁVO
• Na pravdivé, úplné a nezkreslené informace o surovinách použitých při přípravě jídel a o jejich množství, o druhu, charakteru a původu nápojů (například, vín a alkoholů), na informaci o ceně a s ohledem na získané informace má právo výběru
• Na zdravotně nezávadné pokrmy a jejich hygienickou přípravu
• Na správné účtování a vydání účtu o konzumaci na vyžádání
• Na informace o všech podmínkách poskytované služby, včetně možnosti platby například stravenkami, kartou …
• N a reklamaci, pokud zjistí, že výše uvedené nabylo dodrženo. Nejlépe uplatnit okamžitě. Není-li toto právo respektováno a reklamace vyřízena, pak podat podnět ke kontrole příslušnému orgánu dozoru – bez prodlení
• Právo volby